Dalarna

I tisdags var det dags att åka till min familj i stugan i Avesta! Det var inget sol-väder så vi bestämde oss för att ta en liten road-trip i Dalarna. Vi åkte upp till Rättvik och gick på Långbryggan och sen åkte vi vidare till Orsa, Calle "är det säkert att du älskar mig" Moreus, hemstad:) Där gick vi på Orsa björnpark, riktigt häftigt. Eftersom vi kom dit ganska sent och de flesta hade lämnat parken hade djuren letat sig fram och vi fick se dem på riktigt nära håll!

-En riktig bjässe (Kamtjatka-björn) på 900kg och 3 meter hög, gigantisk!
-Isbjörnar
-Björnmamma med hennes 3 små ungar
-Vargar
-Leoparder
-Lodjur
-Flera sibiriska tigrar på 1 meters håll. Man var bra nojig att de skulle hoppa över stängslet då de hade fått syn på en björnunge i inhängnaden bakom oss. De gick fram och till baka framför oss med riktigt blodtörstiga blickar! Läbbit!


Lunch i Rättvik


Mamma & Pappa


Camilla & Ante påväg ut på långbryggan


Det blåste rejält därute




Jossan vs Kamtjatka-björnen


Jag&Syrran med tigrarna


Mäktiga djur!



Riktigt stora björnar


Lekfull björn-unge

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I onsdags bestämde vi oss för att åka ut och paddla i Dalälven, mysigt! (trodde vi:P). För att komma till Dalälven var vi tvugna att paddla motströms i en sjö först. Så vi satte igång o paddla, jag & Oskar i en kanot, Camilla & Ante i en och mamma,pappa & Pontus i en. Bara efter några minuter började man höra klagomål från alla 3 kanoter:
"Jävlar va jobbigt det här va", "Hur långt ska vi paddla i motström?", "Men ta i dåå", "Lugna dig, jag tar i allt jag kan" osv osv :)
Vi började paddla mot vad vi tyckte såg ut som en början av Dalälven. När vi kämpat oss ända fram inser vi att det inte går att ta sig igenom nånstans, it's a dead end! Så på't igen ba och börjar paddla mot nästa troliga vik...
man var tvungen att paddla som bara den för att komma nånstans, vilade man så åkte man tillbaka några meter och det var bara att börja paddla om igen:p dead end på 3 ställen!
Med blåsor i händerna, krampande ryggar, mjölksyre-armar och kurrande magar insåg vi att vi måste hitta nånstans att gå i land för att få i oss lite lunch och vila. Eftersom vi inte orkade paddla så långt så tog vi första bästa "ö" och klev i land. Med gräs och tistlar som gick upp till midjan på oss och insekter överallt bestämde vi oss för att "det här blir ett bra ställe". 
Efter några minuters ner-trampning av ogräs lyckades vi få till en någorlunda bra mark att slå oss ner på. Så upp med matsäcken och lite att dricka... Och så kom dom j*vla bromsarna & myggen som förstörde hela pick-nicken! Det var överallt! Där satt vi och försökte ha en mysig lunch-fika och vila från den jobbiga paddlingen... men det enda som hördes va "Ajjjjjj, fan nu blev jag biten!", "Åhhhh varför skulle vi stanna här för?", "Ne men se här, en larv i min sallad, va trevligt!", jag kunde bara skratta åt det!
När vi satte oss i kanoterna igen var det bara att hålla god min och försöka hitta den där jäkla älven :P ...och till slut... där var den... solen började skina och äntligen kunde vi börja njuta och bara glida med i älven med några enkla paddel-tag.
"Såhär ska det ju vara att paddla"...vi hann njuta några minuter innan vi insåg att vi redan var framme där vi skulle lämna tillbaka kanoterna! HAHAHAHA vilket skämt!


Pappa & Pontus


Pontus, mamma & älsk


Lunch-dags...ser ju riktigt mysigt ut på bild :)


Pappa & brorsan



Extra vitaminer med larver i salladen!


"Sommaren är kort, det mesta regnar bort, men nu är den här, så ta för dig solen skiner idag"



Kommentarer
Postat av: Marie

Skrattar igen när jag läser...ser dig framför mig när du berättar med hela kroppen om paddlingsäventyret:)

2010-07-25 @ 20:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0